
Kód oboru: | 26 – 41 – N/.. Elektrotechnika |
Určeno pro: | absolventy středních škol |
Druh studia: | Vyšší odborné vzdělání |
Forma studia: | prezenční (denní) |
Délka studia: | 3 roky |
Způsob ukončení: | absolutorium / diplom absolventa |
Dosažené vzdělání: | Diplomovaný specialista (Dis.) |
Absolvent vzdělávacího programu 26-41-N Elektrotechnika – mechatronické systémy získá znalosti v interdisciplinární problematice mechatronických systémů. Těžiště jeho odborných vědomostí a dovedností je v oblastech elektroniky, energetiky, strojírenství, komplexní automatizace a výpočetní techniky. Charakteristickým rysem absolventa není pouhé mechanické používání naučených vědomostí a získaných dovedností, ale rozvíjení myšlenkového aparátu a systematického postupování při řešení problémů, které je pro technika nezbytné.
Školné je 1500 Kč za půl roku. Vzdělávání je zakončeno absolutoriem, jehož součástí je obhajoba absolventské práce, zkouška z odborných předmětů a zkouška z cizího jazyka. Absolvent získává titul „diplomovaný specialista“ (DiS.).
Obsah vzdělávacího programu je rozpracován do modulů s kreditním systémem hodnocení. Moduly jsou vyučovány typicky metodou Přednáška – Domácí příprava – Cvičení – Domácí příprava. Látka je nejprve vyložena na přednášce. Student si ji nastuduje (naučí se základní fakta a dovednosti), tím se připraví na cvičení, kde je látka aktivně a důkladně procvičena (znalosti jsou prohloubeny a korigovány). Poté řeší v rámci domácí přípravy komplexnější úlohu (například i v týmu) k dosažení hlubších dovedností a souvislostí.
První ročník je vyrovnávací a společný pro všechna tři zaměření. Obsahuje všeobecné povinné předměty, motivační předmět Laboratoře a dva povinně volitelné předměty (Úvod do elektroniky a elektrotechniky, Úvod do strojírenství) z nichž si student musí alespoň jeden vybrat. Doporučuje se zvolit ten, který je studentovi neznámý tak, aby do druhého ročníku postoupili všichni studenti se stejným základem a mohli se plně věnovat už pouze konkrétním odbornostem. Student denní formy studia si může zvolit oba tyto povinně volitelné předměty, což je doporučeno zejména v případě, kdy přichází z netechnické střední školy.
Vzdělávací program umožňuje rozšířit odborné i všeobecné vědomosti a dovednosti absolventům středních odborných škol s ukončeným úplným středním odborným vzděláním. Důraz oproti středoškolským oborům je kladen na samostatnost studenta při plnění úkolů, znalost a respektování zásad bezpečnosti práce, práci s technickou dokumentací v české i cizojazyčné verzi, na osvojení požadavků profesní adaptability a ochoty dále se profesně vzdělávat a rozvíjet vlastní myšlenkový aparát a systematické postupování při řešení problémů. Dále na dovednosti s vedením menších pracovních týmů a systémové zpracování projektů s využitím všech zdrojů informací včetně odborných knihoven a prostředků ICT.
Na VOŠ využíváme internetový portál MOODLE, kde naleznete absolventské práce našich absolventů, organizaci studia s kreditním systémem hodnocení, informace k jednotlivým předmětům a možnosti uplatnění absolventů.
Od školního roku 2012/2013 máme akreditováno rozšíření vzdělávacího programu pro tři zaměření:
Mechatronika

Zaměření Mechatronika představuje synergickou integraci strojírenství, elektrotechniky a počítačového řízení. Jedná se o moderní technický obor, který se zabývá analýzou, syntézou a provozem počítačově řízených a programovatelných strojů, procesů a zařízení. Mechatronický přístup je nezbytný zejména ve fázích vývoje a výroby, kdy nový produkt získává nové dimenze funkčnosti a stále větší míru inteligence (programovatelnost, samoregulovatelnost, adaptivita, samodiagnostika, komunikace, samoopravovatelnost, a podobně).
Mechatronické vzdělání podporuje paralelní inženýrství – systémový a týmový přístup k vývoji a inovaci technických objektů. Mechatronik disponuje novými schopnostmi a dovednostmi: interdisciplinárnost, systémovost, kreativita. Moderní přístupy ve vývoji a výrobě jsou dnes silně podporovány softwarovými prostředky.
Informační a řídicí technika

Zaměření Informační a řídicí technika je orientováno zejména na analýzu chování systémů, tvorbu jejich počítačových modelů, vizualizaci, návrh a realizaci řídicích algoritmů, programování řídicích systémů (především PLC), návrh regulačních obvodů a programování (C#, webové aplikace). Studenti pracují s moderními řídicími technologiemi a kvalitním počítačovým vybavením. Mnohé učební pomůcky pro modelování a řízení systémů byly vytvořeny v rámci absolventských prací.
Automatizace v energetice

Zaměření Automatizace v energetice je orientováno zejména na elektrické stroje (motory, transformátory), principy elektromechanických přeměn energie, přenos a rozvod elektrické energie, projektování a instalaci elektrického silnoproudého rozvodu v bytových i průmyslových objektech, dimenzování vodičů, základy jištění a uzemňování v rozvodech, výrobu elektrické energie a provoz elektroenergetických soustav.
Učební plán | |
Mechatronika | .pdf ke stažení |
Informační a řidící technika | .pdf ke stažení |
Automatizace v energetice | .pdf ke stažení |