Magazín moderního vzdělávání Národního pedagogického institutu České republiky (2025/2)
Dobrá škola? Když se firmy o absolventy perou

Střední odbornou školu v Sezimově Ústí založil před pětaosmdesáti
lety podnikatel Jan Antonín Baťa. Vychovávala zaměstnance pro jeho
jihočeskou strojírnu. Dnes se škola vedle strojírenství zaměřuje i na
informatiku, elektrotechniku nebo ekonomii. Sedmým rokem ji vede
Lenka Hrušková. Jak se podle ní pozná kvalitní výuka a co říká
na zcela nový typ lycea?
Před chvílí vám skončila hodina. Co to bylo?
Měli jsme sociální komunikaci a média.
To na technické škole nebude úplně obvyklý předmět, ne?
To úplně ne. Já jsem komunikaci a média přednášela na vysoké,
a když jsem přišla sem, na technickou školu, zjistila jsem, že se nejen technici, ale i ekonomové velice špatně vyjadřují. Kromě malé slovní zásoby mají i neobratné vyjadřování, a tak jsme u několika oborů, kde to šlo, tenhle předmět přidali. „Ajťáci“ ho mají ve čtvrťáku, ekonomové ve třeťáku a na všeobecném lyceu, které jako zcela nový typ školy pilotně rozjíždíme od příštího školního roku, to chceme jet už od prváku.
Co na to žáci a žákyně říkají?
V rámci hodin máme třeba rétorická cvičení. Oni se tomu ze začátku smějí, ale pak jim dojde, že je to skvělá příprava na obhajobu maturitní práce i do zaměstnání. Maturitní práce mívají žáci po technické stránce na velmi dobré úrovni, ale často je nedokážou prodat, dostatečně atraktivně odprezentovat. Špatná komunikace je podle mých zkušeností velkou slabinou generace Z.
Sezimácká střední, jak se vaší škole zkráceně říká, je poměrně velkou institucí. Kolik nováčků vám zhruba nastupuje do prvního ročníku?
Když sečtu maturitní obory i učňák, tak je to plus minus 200.
celý článek ke stažení (strana 24)



